Social Icons

16 April 2014

Tekanan darah tinggi semasa hamil (PIH-Pregnancy Induced Hypertion) adakah merbahaya untuk bayi anda???

Bagaimana tekanan darah tinggi semasa hamil (PIH) boleh menjejaskan bayi anda?
  • Penyebab sebenar masih tidak diketahui. Tetapi pakar perubatan mendapati pre-eclampsia mungkin terjadi disebabkan pembentukkan uri yang tidak normal yang boleh berlaku seawal minggu ke 18-20 kehamilan.

  • Salur darah yang terdapat dalam uri tidak menjadi nipis dan lembut. Terdapat juga darah beku menyebabkan salur darah tersumbat di dalam uri. Tekanan darah tinggi akan menjejaskan perkembangan bayi  dan bayi dilahirkan lebih kecil dari biasa.

  • Walaubagaimanapun, sesetengah PIH akan hilang selepas kelahiran bayi. Tekanan darah boleh kekal pada tahap yang tinggi sehingga 6 minggu selepas kelahiran.


Menurut Timbalan Dekan Siswazah, Fakulti Perubatan, Prof Dr Zainul Rashid bin Mohamad Razi menyebut hari ini.

Prof Zainul Rashid berkata darah tinggi semasa mengandung masih menjadi antara penyebab utama kematian ibu semasa mengandung di seluruh dunia.

“Ibu-ibu yang mengandung anak pertama lebih kerap menghidapi penyakit ini dengan kejadian antara 10 hingga 15 peratus. Bermacam cara telah diterokai oleh dunia perubatan untuk mengurangkan kejadian penyakit ini semasa mengandung seperti menggunakan aspirin, zinc, vitamin E dan anti-oksiden. Bagaimana pun semuanya setakat ini tidak berjaya.

“Cara untuk mengatasi masalah ini sekarang adalah dengan mengawal darah tinggi setelah ia terjadi sementara menunggu bayi lebih matang untuk dilahirkan.

“Ini bermakna ibu yang mengalami darah tinggi semasa mengandung masih dalam bahaya untuk mengalami komplikasi seperti sawan, pendarahan akibat lekang uri, kelahiran premature atau awal dan kematian ibu atau bayi”, kata Prof Zainul Rashid.

Sumber:
1. UKM medical student research
2. Bayi Ibu.Com

Berminat boleh hubungi saya sekarang:
COD : Sekitar Kulim High Tech, Taman Kenari dan Sekitar Taman Selasih

Jaminan saya untuk anda:

1) FREE Consultation dan After Sale Service (bimbingan exclusive dari saya)
 

 
 


 

No comments:

Post a Comment

Testimoni Shaklee

Testimoni (47)
 

Shaklee Different

Shaklee Different

Ziarah Blogku