Social Icons

12 December 2013

Kebaikan Energizing Soys Protein

Esp...memang terbaik...
♡Ibu Hamil
♡Berpantang
♡Pembedahan
♡Milk Booster
dan macam-macam lagi ◇°•○●☆
Terlalu banyak kebaikannya.

Berminat??? Pm Arma bagi mendapatkan harga istimewa.

Pm:Precious Insyirah
Sms/WhatsApp : 0126874142

25 November 2013

La Tahzan, Ma... Jangan Bersedih...

~~~~
Ujian
~~~~
Pagi, ini sampai pejabat, aku diuji lagi, bilikku habis basah kuyup air bergenangan atas meja. printer, karpet dan almari kabinetku rosak...kembang dalam air yang bergenang.

Air hujan yang turun masa cuti 2hari lalu, turun melalui dinding...bukan sekali aduan dibuat, tapi..hhmmm susah nak cakap. Biarlah Allah saja yang tahu...cuma kali ini kebocoran syiling sangat-sangat kritikal.

Rasa sebak sangat2 dan terkilan, kerana kontraktor yang bertanggungjawab menjadikan bilikku makin teruk...

Semuanya bercampur baur... Mulanya rasa kesal dengan apa yang berlaku..
Tapi aku ada Allah, aku serahkan semua padaNya.

Aku berpegang pada janji Allah:
"Dan Janganlah Kamu Bersikap Lemah Dan Janganlah Pula Kamu Bersedih Hati Padahal Kamulah Orang-orang Yang Paling Darjatnya Jika Kamu Orang-Orang Yang Beriman"

Buat masa ini aku menumpang bilik rakan sekerja yang cuti bersalin 3bulan. Terima kasih Yan, izinkan diriku menumpang bilikmu buat sementara waktu.


La Tahzan...

Precious Insyirah
Ujian itu membuat kita lagi matang

20 November 2013

Selamat pagi sahabat.

Assalammualaikum wth sahabat - sahabat yang dirahmati Allah. Semoga hari ini lebih baik dari semalam.
Ameen...Ameen...Ameen

19 November 2013

Ubat-ubatan yang boleh menghasilkan homolisis...

G6PD (Glokosa - 6 - Fosfat Dehidrogenase) merupakan sejenis enzim keturunan yang terdapat di dalam sel darah merah manusia. Kekurangan enzim ini boleh memusnahkan sel darah merah apabila terdedah kepada jangkitan, ubatan tertentu ataupun makanan.

Kekurangan (deficiency) G6PD bukanlah satu kecacatan atau penyakit. Ia adalah satu fenomena keturunan yang selalunya dialami oleh bayi lelaki. Para ibubapa tidak perlu risau jika anak mereka mengalami kekurangan G6PD ini kerana pada dasarnya ia tidak merbahaya. Komplikasi hanya akan terjadi jika mereka terdedah kepada ubat-ubatan yang boleh menghasilkan proses homolisis di dalam darah.

Setiap bayi yang baru dilahirkan, contoh darah meraka akan diambil untuk dianalisis seperti jenis darah, kekurangan G6PD tahap bilirumin dan sebagainya. Selalunya bayi yang mengalami G6PD akan mendapat jaundice (demam kuning) pada hari pertama kelahiran lagi. Jika tahap bilirumin terlau tinggi sehingga tidak dapat diterima oleh bayi, permindahan darah mesti dilakukan. Biasanya darah akan diambil dari bapa bayi tersebut.


 
sumber:http://web.archive.org/web/20060218135429/us.geocities.com/maizurahm/g6pd.htm




Q&A Mengenai G6PD...


S1 : Apakah glukosa-6-fosfat dehidrogenase (G6PD)?

G6PD ialah sejenis enzim yang diperlukan untuk menstabilkan membran sel darah merah dengan pengaktifan (inactivation) kompoun oksidan. Jika G6PD berkurangan sel-sel merah akan menjadi rosak dan pecah (hemolisis) apabila pesakit termakan atau terdedah kepada bahan-bahan yang mempunyai ciri-ciri pengoksida. Lebih kurang 3-5% penduduk Malaysia kekurangan G6PD.

S2 : Apakah gejala-gejala dan tanda-tanda pesakit defisiensi G6PD?

Bagi bayi baru lahir. Kekurangan G6PD boleh berlakunya jaundis yang patologik. Jaundis bayi-bayi berkenaan terlalu tinggi tahap bilirubin mereka hinggakan pertukaran darah diperlukan. Kesan-kesan sampingan seperti dibincangkan dalam 'Jaundis Neonat' boleh berlaku.

Bagi kebanyakan pesakit defisiensi G6PD hemolisis tidak ketara sehingga 48-96 jam selepas pesakit telah memakan bahan-bahan pengoksida seperti aspirin, sulfonamid, ubat malaria(seperti primaquin), naftalin dan kacang parang (fava beans). Jangkitan juga boleh menyebabkan hemolisis. Gejala-gejala hemolisis akut bagi pesakit ini ialah kepucatan yang akut dan jaundis. Hemoglobinuria (hemoglobin dalam air kencing) akan menjadikan air kencing berwarna gelap. Kematian boleh berlaku tertakluk kepada berapa teruknya hemolisis yang berlaku.

S3 : Apakah penyiasatan makmal yang perlu dilakukan?

Hemoglobin akan berkurangan apabila hemolisis berlaku dan tahap bilirubin tak konjugat(unconjugated.indirect SB) akan meningkat. Pemeriksaan hemoglobin dalam urin juga positif jika terdapat hemolisis akut.

Apabila pesakit mengalami hemolisis akut, ujian G6PD selalunya menunjukkan tiada defisiensi walaupun G6PD berkurangan dalam seseorang pesakit. Oleh itu, ujian G6PD patut dilakukan sebagai ujian penyaringan dalam semua bayi yang baru lahir atau ke atas pengidap penyakit apabila mereka sihat dan tidak mengalami hemolisis.
Pengiraan retikulosit juga akan meningkat dalam hemolisis akut yang melibatkan defisiensi G6PD.

S4 : Apakah rawatan untuk penyakit defisiensi G6PD?

Rawatan kekurangan G6PD ialah dengan cara pencegahan
1. Ujian penyaringan G6PD dilakukan di semua hospital dan klinik perbidanan ke atas bayi-bayi yang baru lahir dengan mengambil spesimen daripada darah tali pusat bayi. Bayi tidak patut dibenarkan pulang dari hospital tanpa pengetahuan status G6PDnya.
2. Jika diagnosis defisiensi G6PD telah dibuat, pencegahan daripada hemolisis perlu dilakukan dengan cara pengajaran berkenaan ubat-ubatan dan bahan-bahan makanan yang patut dielakkan daripada pesakit. Mereka patut memakai rantai "medic alert" yang memberi maklumat mengenai penyakit kekurangan enzim G6PD. Satu senarai ubat-ubatan juga perlu diberi kepada pesakit supaya mereka dapat menunjukkan kepada doctor apabila mereka memerlukan rawatan. (Apendiks)
3. Jika pesakit termakan ubat-ubatan pengoksida seperti dalam senarai yang ada dan dimasukkan ke wad dengan hemolisis akut, pemindahan darah mungkin perlu diberi jika hemolisisnya terlalu teruk. Apabila ubat atau makanan yang terlibat dihentikan, proses hemolisis berhenti dan pemulihan secara spontan berlaku. Kesan sampingan berpanjangan amat jarang berlaku.

S5 : Apakah maknanya kekurangan G6PD intermedia?

G6PD intermedia adalah suatu keadaan di mana enzim G6PD berkurangan bukannya 100% tetapi di antara 20-80% kekurangan. Pesakit G6PD intermedia harus diberi tunjuk ajar yang serupa sebab risikonya pun hampir serupa dengan pesakit G6PD.

S6 : Berapa lamakah bayi kekurangan G6PD harus dijaga di hospital?

Apakah peranan jururawat semasa bayi berada di hospital?
Dinegara Singapura semua bayi yang kekurangan G6PD dijaga di hospital selama 14 hari. Kita berpendapat bahawa sekiranya bayi lebih daripada 2.0kg, tidak jaundis dan kami puashati dengan keupayaan ibubapa maka seseorang ibu boleh membawa bayinya pulang selepas 10 hari.

Jururawat mesti mengambil masa ini untuk menerangkan tentang kekurangan G6PD (S1-S3). Ibubapa mesti faham sekiranya kelihatan kuning, bayi mesti dibawa jumpa doctor dengan serta-merta.

S7 : Bolehkah ibu menyusu badan kepada bayi yang berkurangan G6PD?

Memang boleh. Ibu yang menyusu tidak harusnya makan ubat yang disenaraikan di apendiks 4.

Tidak ada halangan bayi yang kurang G6PD menjadi orang dewasa yang sihat jika mereka tidak terdedah kepada ubat-ubat oksidan yang tercatit dalam apendiks 4.

Professor Dr Zulkifli Ismail
Dr Iean Hamzah Sendut
Ubat-ubat yang tidak boleh dimakan oleh pesakit yang mengidap kekurangan g6pd.
Primaquine
Chloroquine
Quinine
Sulfanilamide
Sulphacetamide
Sulphapyridine
Sulphamethoxazole (Bactrim)
Dapsone
Nitrofurantoin
Ciprofloxacin
Methylene Blue
Nalidixic Acid
Napthalene ( Moth balls)*

Avoid all Chinese and Malay medications

*For the first 3 weeks of life, do not use clothes exposed to mothballs.


Sumber : http://mpaweb.org.my/article.php?aid=98

Mari kita Kenali Apa Itu G6PD???

Menurut dari wikipidea, G6PD ialah (Glokosa - 6 - Fosfat Dehidrogenase) merupakan sejenis enzim keturunan yang terdapat di dalam sel darah merah manusia. Kekurangan enzim ini boleh memusnahkan sel darah merah apabila terdedah kepada jangkitan, ubatan tertentu ataupun makanan. Apabila sel darah merah tidak lagi mampu mengangkut oksijen dengan berkesan ke seluruh tubuh, keadaan dikenali sebagai anemia hemolytik muncul. Tambahan kepada anemia hemolytik, seseorang yang kekurangan G6PD boleh menjangka beberapa manifastasi klinikal pada keadaan mereka. Ini termasuk demam kuning baru lahir, sakit perut dan/atau sakit belakang, pening, sakit kepala, dispnea (pernafasan tidak teratur), dan palpitasi (Cecil, 1992).
Kekurangan (deficiency) G6PD bukanlah satu kecacatan atau penyakit. Ia adalah satu fenomena keturunan yang melibatkan kedua-dua jantina, lelaki dan perempuan, tetapi lebih sering dialami oleh bayi lelaki. Ia secara am. Ditemui pada mereka yang mana ibu bapa mereka berasal dari daerah yang pernah sering mengalami Malaria seperti Asia Tenggara, Afrika dan juga Mediterranean.

Para ibu bapa tidak perlu risau jika anak mereka mengalami kekurangan G6PD ini kerana pada dasarnya ia tidak berbahaya. Komplikasi hanya akan terjadi jika mereka terdedah kepada ubat-ubatan yang boleh menghasilkan proses homolisis di dalam darah. Dari segi yang lain, G6PD boleh menjadikan penghidap, lebih kuat melawan penyakit Malaria.
 
Bagaimanakah G6PD diwarisi?
Gambar Sel darah yang tidak Normal
Sumber: Google
G6PD berlaku akibat mutasi (perubahan) terhadap gen yang terdapat pada kromosom X, iaitu salah satu kromosom yang menentukan jantina seseorang individu. Kromosom X secara tunggal dapat diketemukan dalam sel-sel gamet seperti ovum atau sebilangan nukleus yang terdapat dalam sperma. Oleh itu, kebanyakan pengidap kekurangan G6PD adalah lelaki yang mempunyai padanan kromosom XY, manakala wanita yang mempunyai padanan kromosom XX kebanyakannya adalah sebagai pembawa yang sihat sahaja. Untuk seorang wanita yang mengidap kekurangan G6PD, kedua-dua kromosom X nya perlu mengalami mutasi dimana keadaan seperti ini amat jarang berlaku.
 
PENAFIAN: Untuk pengetahuan sahaja. Sila dapatkan nasihat doktor atau
pakar perubatan bertauliah mengenai kesihatan anda.
Maklumat perubatan dan penjagaan kesihatan dalam laman ini tidak bertujuan menggantikan jagaan profesional, khidmat nasihat, diagnosis atau rawatan doktor/pakar perubatan bertauliah. Laman ini tidak mempunyai jawapan kepada semua masalah kesihatan dan perubatan yang dialami. Jawapan kepada masalah umum mungkin tiada kaitan langsung dengan keadaan kesihatan anda. Sekiranya anda menyedari tanda/gejala penyakit atau jatuh sakit, sila hubungi doktor/pakar perubatan bertauliah untuk rawatan segera.


12 November 2013

Assalammualaikum wth

Assalammualaikum wth sahabat - sahabat yang dirahmati Allah dan selamat pagi

06 November 2013

Q&A: Faraj Anda Kering Ketika Bersama Suami???

Soalan:
 
Q : ISTERI saya baru melahirkan anak pertama yang kini berusia dua bulan lebih. Masalahnya, sejak melahirkan anak, faraj isteri saya terus kering yang menyukarkan hubungan kami kerana dia berasa sangat pedih meskipun menggunakan krim. Dia tidak mengalami keputihan dan kadangkala farajnya berbau. Untuk pengetahuan doktor, isteri saya bersalin secara pembedahan manakala kesan pembedahan itu ada kalanya bernanah dan sedikit berdarah.


BAGI wanita, terdapat cecair pelincir yang dihasilkan oleh sepasang kelenjar Bartholin yang terdapat pada bahagian dalam dan berhampiran pintu masuk faraj. Cecair ini penting dan hanya dihasilkan sekiranya wanita mengalami rangsangan seksual. Sekiranya wanita terbabit tidak terangsang, cecair pelincir ini tidak dihasilkan dan pasangan merasa kering serta tidak selesa untuk melakukan seks penetratif.

Faraj berbau mungkin petanda jangkitan kuman. Jangkitan kuman lazimnya mendatangkan lelehan, sama ada berwarna keputihan, kehijauan malah boleh juga jernih tetapi berbuih. Jangkitan kuman pada dinding faraj boleh membentuk peradangan pada tisu faraj dan menyebabkan kepedihan (akibat luka seperti melecet). Kepedihan atau kesakitan ini akan turut memberi kesan tambahan kepada mood dirinya dan tiada cecair pelincir yang dihasilkan oleh kelenjar Bartholinnya. Sumber : rahsiarumahtangga.wordpress.com

Nak cara yang lebih semulajadi? Saya cadangkan Alfalfa Complex. Mengandungi 7 enzim pencernaan dalam kuantiti secukupnya untuk membantu pencernaan bagi kesemua tiga kelas makanan, mengandungi klorofil. Alfalfa juga mengandungi 16 vitamin, 17 mineral, gentian dan amat kaya dalam protein. Mengandungi mineral surih berbanding mana-mana tumbuhan yang diketahui manusia.


Alfalfa adalah semulajadi, antihistamin, diuretik, membantu penghadaman , kaya dengan serat dan klorofil, kaya dengan mineral, baik untuk pesakit kencing manis, merendahkan kolestrol, dan anti-tumor dan anti-bakteria.

Tidak semua alfalfa adalah sama, alfalfa yang didapati di supermarket adalah alfalfa sprout (biji cambah). Alfalfa lain mungkin ditanam dengan kaedah yang tak mementingkan teknologi hijau. Alfalfa Shaklee diperbuat dari daun alfalfa bermutu tinggi yang ditanam di California, USA – ditanam tanpa pertisid, racun kulat, bacteriosides, hormon sintetik dan bahan kimia. Sumber : vitaminsemulajadi.com

Alfalfa mengandungi vitamin A, C dan E serta kalsium, potasium, fosforus dan zat besi. Sumber : shaklee.com.my

Tahukah anda Alfalfa ni mengandungi phytoestrogens juga menyebabkan ia mempunyai fungsi seperti kacip Fatimah, maka, membantu dalam “hubungan” suami isteri (enhance libido). ..Jadi jika rasa rasa mcm teruja nak cuba.. silakan yaa Sumber : mamafaiz.com

Dilla Jalil alfalfa mmg best..dilla pernah tanya hasben (lepas bersama selepas 100hari berpantang) ada rasa lain tak??hasben dgn serba salah ckp adalah lain sikit lepas bersalin ni..dh kurang grip!tp lepas ambil alfalfa..katanye ketat mengalahkan anak dara ko!!hehehe..i luv alfalfa!! ♥

Pn Dilla (dari link ini)
"....Semenjak mama mengamalkan alfalfa, masalah keputihan mmg kurang. Ini kerana..terus terang mama cerita..baba sangat2 memuji selepas mama mengamalkannya. Hubungan kami juga menjadi lebih mesra. Bila baba dah puji, mama seronoklah..heheeee. Mama terasa diri mama begitu bersih, lagi satu nak solat pun senang..tidak perlu risau!
Sumber : mamafaiz.com

Sumber terbaik? Semestinya Alfalfa Complex daripada Shaklee! Jom dapatkan harga promosi 330biji dan 700biji daripada saya!
kt: Umi Nazrah
 
Hubungi saya untuk maklumat lanjut:

Your Shaklee Independent Distributor; Armawati Ariffin (ID 858240)
♥ SMS/call/whatsapp : 012-6874142
♥ Facebook: Precious Insyirah



Izzah jatuh katil...

Assalammualaikum wth...
Ahad malam isnin yang lepas, anak kecilku Izzah jatuh katil..

Terkejut ibu & ayah bila dengar tangisan Izzah...

Apa tidaknya... terkejut sangat-sangat kami dibuatnya...
Memang puas pujuk Izzah dan check jika ada lebam kat mana-mana...

Ini puas ibu..gugel...maklumat info tentang bayi yang terjatuh katil...

Info ini dari blog Dr.Saiful.blogspot.com


Sumber: Google
 
Pada umur anak 5 bulan ke atas si manja anda sudah boleh bergolek2 jadi perlu pengawasan yg lebih supaya si manja anda tidak terjatuh.

Jika si manja anda terjatuh tanda2 berikut perlu di pantau dan jika terdapat tanda2 tersebut perlu membawa anak berjumpa doktor untuk pemeriksaan lanjut.

1. Anak pengsan selepas terjatuh
2. Terdapat darah / cecair jernih keluar drp hidung atau telinga selepas terjatuh
3. Muntah2 memancut
4. Anak tidak aktif seperti biasa
5. Tarik atau sawan (fit)
6. Lebam pada bahagian belakang telinga
7. Perubahan fizikal spt muka herot ketika menangis, lemah bahagian anggota bdn spt tangan atau kaki
8. Tidak stabil semasa berjalan

Semua tanda2 yg dinyatakan perlulah diperhatikan terutamanya dlm tempoh 24 jam selepas terjatuh.

So far, lepas ibu tengok..Izzah tak nampak apa-apa perubahan...


Kali ini ibu & ayah perlu lebih hati-hati lagi...

~Precious Insyirah~

02 November 2013

Promosi Vivix Nov 13 datang lagi...


 
Bulan November ini produk promosi Shaklee sangat2 istimewa dan hebat. Kenapa?? Kerana ianya adalah Vivix™ yang telah dipatentkan hanya dari Shaklee!! c:

Vivix merupakan minuman campuran botani merupakan revolusi terbaru di dalam pemakanan polifenol.

Vivix ™ mengandungi campuran unik
- botani Polygonum Cuspidatum
- Anggur Muscadine
- Elderberi Eropah
- dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol.

Polifenol adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat antioksidan dan sel anti-penuaan semulajadi.

Bahan-bahan utamanya telah diuji secara klinikal dan ianya eksklusif untuk Shaklee.



Dalam aging proses, VIVIX bertindak dalam 4 cara di celular level:

1. Mempertahankan sel (cell defense)
2. Memberi tenaga kepada sel (cell energy)
3. Mekindungi dan memperbaiki sel (protection and cell repair
4. Meningkatkan prestasi sel (cell performance)

Selain itu, VIVIX turut memberikan BONUS TAMBAHAN kepada anda dalam membantu dari segi:



ANTARA TESTIMONI VIVIX c:

 
 

Ops, ada juga antara artis kita yang regular menggunakan syrup Shaklee ini ya Antaranya Puan Ayu Raudhah
 

Hebat bukan? Hubungi saya untuk maklumat lanjut:

Your Shaklee Independent Distributor; Armawati Ariffin (ID 858240)
♥ SMS/call/whatsapp : 012-6874142
♥ Facebook: Precious Insyirah


--> Nak beli 1 botol sahaja pon bleh, malah harga lebih murah berbanding biasa!!:
--> Lebih hebat lagi, pe,belian 2 botol vivix sahaja melayakkan anda mendapat keahlian percuma!!


Vivix TIDAK SESUAI utk IBU Mengandung, IBU menyusu & mereka yg berumur 18 TAHUN kebawah

Bengkak Pada Bahagian Sulit Anak Lelaki



Ada beberapa keadaan yang boleh meyebabkan bengkak (swelling) pada bahagian sulit anak. Yang paling kerap terjadi adalah hydrocele dan hernia (angin pasang)

1. Hydrocele
Hydrocele biasanya dapat dikenalpasti semasa lahir. Ia adalah keadaan di mana lendir pada selaput testis masih belum diserap pada kadar yang sepatutnya. Ini meyebabkan scotum (kantung testis) nampak besar drp biasa.
Jika lendir tersebut tidak banyak tiada rawatan spesifik perlu dilakukan kerana lendir itu akan diserap selepas 3-4 bulan kemudian. Namun jika lendir tersebut agak banyak maka satu pembedahan ringkas perlu dilakukan bagi membuang lendir tersebut.

2. Hernia
Hernia boleh didapati semasa lahir atau kemudian. Ia berlaku apabila otot pada bahagian " hernial orrifice" atau lubang hernia tidak kuat. Ini membolehkan usus memasuki lubang tersebut dan menyebabkan pembengkakan pada pangkal peha atau pada scrotum. Jika hernia agak besar ataupun tidak boleh dimasukkan kembali (irreduceable hernia) maka pembedahan perlu dilakukan bagi membetulkan keadaan ini.

Gambar menunjukkan kaitan antara testis dengan hydrocele dan hernia.


Hydrocele pada scrotum kanan
 

~Precious Insyirah~
##Hidup Untuk Memberi##
 
 

31 October 2013

Terima Kasih Allah


       Bismillah Walhamdulillah ~(^_^)~

Syukur..Alhamdulillah...°•○●


Hari penuh rahmat dan kemanisan...
♡♡♡

1
》☆Persijilan 5S telah diperolehi...
Pujian Auditor presentation yang sangat terperinci.Terima kasih Suhana Samsudin & team promosi.

2
》☆Tukunku sudah pecah...Tahniah juga buat anak-anak Shakleeku Sis Azzlina Hanapi dan Fisyah Lazim. Kalian hebat....
~Closing yg manis untukku.

hs~
 
Oktober yang manis°•○●
Dalam ujian...ada hikmahNya...

Terima kasih Ummie Iffah Anuar dan Firdhaus Zulkifli yang banyak mendidik dan tarbiah kami.

Terima kasih Allahgac

22 October 2013

Assalammualaikum wth.

Assalammualaikum wth sahabat2 yang dirahmati Allah. Semoga hari ini lebih baik dari semalam.
Belajar ikhlas untuk setiap yang anda lakukan biarlah kerana Allah.

07 October 2013

Kau Pemilik Cinta

 Kau Pemilik Cinta~Hijjaz
 
 Oh pemilik cinta
 Betapa dapatku rasa
 Indahnya bahagia yang mendakap jiwa
 Dalam kesepianku Kau hadirkan dirinya
 Peneman menuju syurga....
 
 Oh Pemilik Hati
 Sungguh Kau Maha mengerti
 Lemah diri ini hidup bersendiri
 Dirinya seperti cahaya yang menyinari
 Indahnya bak bidadari...
 
 Semua persoalan bertemu jawapan
 Tiada lagi kebuntuan mengganggu fikiran
 Kesyukuran ini melimpah di hati
 Betapa agungnya kasih-Mu Ilahi
 
 Oh pemilik hati
 Betapa dapatku rasa
 Indahnya bahagia yang mendakap jiwa
 Dalam kesepianku Kau hadirkan dirinya
 Peneman menuju syurga....
 
 Benar ku akui
 Jarang ku lafazkan
 Kata-kata penghargaan atas pengorbanan
 Namun hanya Engkau Maha Mengetahui
 Betapa dirinya amat ku hargai...
 
 Kekasih...
 Kau penawar duka
 Menjadi penguat dijiwa
 Walaupun bertalu diuji
 Dirimu tetap setia disisi
 
 Oh Tuhan...
 Kau yang Maha Tahu
 Cintaku padanya tak pernahku ragu
 Ku pinta kekalkan cintaku
 Hanya bersamanya disyurga-Mu

26 September 2013

Bertenaga Awal Pagi...Hoyeay!!!

Anda kerap letih???
sukar bangun waktu pagi???
Nak diet tapi sukar???
 

 Kini tidak lagi dengan pengambilan "Set Diet Shaklee- Bcomplex&Lechithin"...

Cik Nora Ngaland,
Tidak lagi merasa penat & sukar bangun pagi walaupun tidur lewat malam. Malah makin bertenaga bila bangun awal pagi dan badan tidak letih..
 
 

Suplemen yang diamalkan ialah Bcomplex & Lechithin:
Vitamin B Penting untuk Kesihatan yang baik
Adakah anda mendapat vitamin B yang mencukupi? Tekanan harian, tabiat pemakanan yang tidak sihat dan sesetengah bahan ubatan boleh meningkatkan risiko kekurangan bekalan vitamin B anda. Justeru itu, vitamin B merupakan keperluan asas dalam diet sihat kita.

B yang Lengkap dan Seimbang

B Complex Shaklee menawarkan vitamin B yang lengkap, mengandungi 8 jenis vitamin B bagi membantu memelihara kesihatan yang baik.
•    B1, B2, B3, B6, biotin dan asid pantotenik membantu badan
      menukarkan protein, lemak dan karbohidrat kepada
       tenaga.*
•    Asid folik dan B12 membantu dalam pembentukan sel-sel
      darah merah di dalam tubuh.  Jumlah asid folik yang
      mencukupi dalam diet harian membantu mencegah
      kecacatan tiub neural bagi wanita yang merancang
      kehamilan sebelum konsepsi dan semasa 12 minggu
      tempoh kehamilan bagi dos harian sebanyak 400 mcg.*
Lecithin

Kolina merupakan satu komponen asetilkolina neurotransmiter yang terlibat dalam penghantaran mesej ke otak dan sistem saraf.  Soya lecithin merupakan sumber utama kolina.

Lecithin Shaklee diperolehi secara semulajadi  daripada kacang soya.Setiap kapsul gel lembut menyumbang 530mg lecithin.

Bagaimana ia berfungsi?
Bcomplex
menukarkan makanan yang kita makan kepada tenaga, Ia juga mengurangkan symptom kemurungan serta tekanan @ stress, dalam masa yang sama meningkatkan fungsi otak. Yang paling menarik dalam Bcomplex ini ia menjadi pengalak kepada kesihatan jantung, metabolisma tenaga dan replikasi jantung yang sihat.

Lechithin
Memecahkan lemak & menolong mengurangkan berat badan di samping menurunkan paras kolesterol dalam serum. Bagi yang nak diet lechithin ini juga mengekalkan fungsi optimum otak.. para ibu yang menyusukan anak, pekerja & pelajar boleh mengambilnya.

~ Precious Insyirah~
¤Unik & Ingin jadi luar biasa¤
sms/whatsApp 0126874142

24 September 2013

Bakar,Buang,Bina



Oh tidak! penimbang anda makin bertambah kiraannya....
Rasa menangis, diet tapi tak turun juga berat badan.
Tiada yang mustahil jika anda mampu menurunkan berat badan.. Hanya dengan 3 langkah mudah...

<<BAKAR---->BUANG----->BINA>>

SET DIET SHAKLEE:
3 Langkah untuk Menurunkan Berat Badan dengan Shaklee...
 
 
~LANGKAH PERTAMA : DETOX
Detox adalah proses membersihkan usus dimana segala toksin, lemak dan lendir yang melekat di dinding usus dikeluarkan melalui pembuangan air besar. Selepas dinding usus kita bersih. baru badan kita dapat menyerap nutrien pada tahap optimum.

Agen yang sesuai untuk detox adalah Herb-lax atau Alfalfa. Bagi mereka yang tidak mengalami masalah sembelit boleh cuba Alfalfa.
Herb-lax pula sesuai untuk mereka yang mengalami masalah SEMBELIT.
Herb-lax tidak di galakkan diambil oleh ibu-ibu yang menyusu kerana bimbang akan memberi kesan cirit birit kepada anak.

~LANGKAH KEDUA : MEMECAHKAN LEMAK
Proses memecahkan lemak boleh dilakukan dengan mengambil Lecithin atau omega. Lecihtin dinamakan “pengemulsi semulajadi” kerana ia mempunyai kesan melekat pada lemak, dalam perkataan ringkasnya,ia menyebabkan lemak tu terapung di dalam darah, dan seterusnya mencegah lemak dari melekat kat dinding membran.
Lecithin tak boleh dihasilkan oleh badan tetapi ianya sangat diperlukan oleh badan.

Walau apa juga supplemen yang anda makan untuk kurus anda haruslah menjaga pemakanan seharian anda, jangan makan sesuka hati.
Kena kurangkan lemak dan minyak , rajin bersenam dan banyakkan minum air. Sekurang-kurangnya 3L sehari.

~LANGKAH KETIGA : MEMBINA OTOT DENGAN PROTEIN
Protein sangat diperlu untuk membantu meningkatkan metabolisme tubuh, meningkatkan perkembangan otot, menjaga nafsu makan dan menjaga otot bebas lemak. Kajian menunjukkan protein dapat membakar kalori sampai sebanyak 35%.

Untuk protein terbaik, anda boleh memilih samada Cinch Shake atau jika anda ibu yang menyusukan anak, jangan ambil Cinch Shake ni, tapi gantikan dengan ESP/ MealShake (ESP juga membantu mempercepatkan penghasilan susu badan)

Kenapa perlu mengambil protein? Kerana apabila lemak diuraikan daripada badan, otot diperlukan untuk menggantikan ruangan yang kosong itu bagi mengelakkan kulit kelihatan tidak bermaya, lembik dan kusam. Bagi anda yang sedang dalam proses mengawal berat badan,pastikan protein terkandung dalam setiap makanan anda. Protein sangat perlu untuk membantu meningkatkan metabolisme tubuh, meningkatkan perkembangan otot, menjaga nafsu makan dan menjaga otot bebas lemak. Kajian menunjukkan protein dapat membakar kalori sampai sebanyak 35%... Cth makanan yg kaya protein kacang soya, ikan, telur, hasil tenusu(susu,keju,yogurt), kekacang, avokado, ayam, tauhu

Berminat Boleh PM Precious Insyirah @ sms 0126874142
Free Consultation untuk para pelanggan kami.
 

19 September 2013

Menangis Stretch Mark & Gastrik Hilang Selepas Bersalin

 
>>Anda Punya "Stretch Mark" selepas bersalin?
>>Tidak boleh salah makan?
>>Jangan terlewat makan?
>>Perut anda pedih jika berPUASA?
>>GASTRIK yang kerap menyerang?

 Cubalah Energizing Soys Protein Untuk mengatasi masalah tersebut.

~Kebaikan Shaklee ESP:
• Menyediakan tenaga berkekalan dan membantu menahan rasa lapar kerana bekalan sumber tenaga yang konsisten.
• Protein soya membantu mengurangkan kolesterol.
• Mengandungi lima vitamin B penting, separuh daripada
keperluan kalsium harian, dan soya isoflavones. Kajian
menunjukkan yang soya membantu dalam mengawal
kestabilan hormon semasa tempoh putus haid.*
• Protein soya bukan-GMO ini dihasilkan di bawah satu
Program yang digelar Identity Preservation Program (IPP),
di mana kacang soya dipantau dan dijaga dengan teliti dari
proses menanam hinggalah saat pemprosesannya.

Sekiranya anda berminat dan ingin mengetahui lebih lanjut hubungi saya:

Hubungi Arma di sini:
PM :
https://www.facebook.com/preciousInsyirah
Whatsapp : 012-6874142
Blog :
http://preciousinsyirah.blogspot.com/
Like My Page : https://www.facebook.com/pages/Precious-Insyirah-Wardrobes/166433056756447
Jika anda walk in ke mana-mana branch boleh gunakan id saya 858240 untuk dapatkan harga diskaun 15%-20%.

~Anda boleh dapatkan dari saya atau anda boleh dapatkan Shaklee di Cawangan seluruh Malaysia dengan ID saya, dan jaminan saya untuk anda:
1) FREE Consultation & After Sale Service (bimbingan exclusive dari saya)
2) Harga Terbaik dan Mampu Milik
3) Nikmati layanan ISTIMEWA &EXCLUSIVE di secret group customer saya
See More

ESP & Gabungan Kombinasi Hebat

Anda ingin Sihat, anggun dan cantik semulajadi? dalam masa 30hari?
Energizing Soys Protein adalah jawapannya. (^_^)


 Terdapat pelbagai gabungan set kombinasi mengikut keperluan anda.

Untuk pengetahuan anda,
~ESP - Soy Protein Isolate Powder (850gram)
Protein Bukan-GMO yang Lengkap dengan semua Asid Amino Perlu.
Serbuk ESP Shaklee merupakan sumber protein soya terbaik. ESP menyediakan 14 gram protein soya bukan-GMO berkualiti tinggi dengan semua asid amino yang tubuh anda perlukan bagi proses sintesis protein termasuk sembilan asid amino penting. Berbanding protein daripada sumber daging, telur dan tenusu, ESP adalah rendah lemak dan bebas laktosa dan kolesterol.

  ~Kebaikan Shaklee ESP:
• Menyediakan tenaga berkekalan dan membantu menahan rasa lapar kerana bekalan sumber tenaga yang konsisten.
• Protein soya membantu mengurangkan kolesterol.
• Mengandungi lima vitamin B penting, separuh daripada
keperluan kalsium harian, dan soya isoflavones. Kajian
menunjukkan yang soya membantu dalam mengawal
kestabilan hormon semasa tempoh putus haid.*
• Protein soya bukan-GMO ini dihasilkan di bawah satu
Program yang digelar Identity Preservation Program (IPP),
di mana kacang soya dipantau dan dijaga dengan teliti dari
proses menanam hinggalah saat pemprosesannya.

Sekiranya anda berminat dan ingin mengetahui lebih lanjut hubungi saya:

Hubungi Arma di sini:
PM : https://www.facebook.com/preciousInsyirah
Whatsapp : 012-6874142
Blog : http://preciousinsyirah.blogspot.com/
Like My Page : https://www.facebook.com/pages/Precious-Insyirah-Wardrobes/166433056756447
Jika anda walk in ke mana-mana branch boleh gunakan id saya 858240 untuk dapatkan harga diskaun 15%-20%.

~Anda boleh dapatkan dari saya atau anda boleh dapatkan Shaklee di Cawangan seluruh Malaysia dengan ID saya, dan jaminan saya untuk anda:
1) FREE Consultation & After Sale Service (bimbingan exclusive dari saya)
2) Harga Terbaik dan Mampu Milik
3) Nikmati layanan ISTIMEWA &EXCLUSIVE di secret group customer saya

Pengalaman pertamaku berShaklee

Assalammualaikum wth sahabat2 yang dirahmati Allah.
Hari ini Arma ingin berkongsi pengalaman pertama sejak bila menggunakan suplemen shaklee.
Mula menggunakan shaklee masa berpantang anak ketiga. Sebelum bersalin memang nekad ingin menyusukan anak sepenuhnya. Google punya Google terjumpa 1blog yg penuh info mengenai penyusuan dan suplemen shaklee.  Tadaa... blog ummie iffah.
Saya Mahu sihat. Com
Memang best masa tu..rasa teruja sgt2 ingin menyusukan anak..♥
Mula-mula cuba set percubaan basic penyusuan. Memang tawakal sangat2. .
Bila set penyusuan sampai..belek2 dan tengok besar betul suplemen ini...hati terdetik..tak mengapa Arma cuba dan tawakal sepenuhnya pada Allah.  (^___^).
Nanti Arma akan cerita apa yang berlaku masa nak bersalin...
Waiting for my story..☆☆☆

Armawati @ Precious Insyirah
~Unik & Ingin Jadi Luar Biasa~

Emergency Ceaser Huwaaa!!!

Selang hari demi hari...akhirnya saat yang di tunggu pun tiba..
Tengahari itu masa 18 April 2011, mandi tenghari untuk solat Zuhur..tiba-tiba ada tanda lendir+darah... oppss ini macam nak bersalin terdetik dalam hati..
Tapi aku cool je..buat macam biasa...mandi puas-puas...buat apa yang patut dan solat.
Lepas tu..aku telefon suami di pejabat dan mengatakan dah turun tanda..tapi tak sakit lagi...

Suamiku punyalah takut..aku terberanak..dalam 30minit dah sampai rumah..terkejut aku yg tengah makan tengahari dengan masakan kegemaran ku. (^_^). Suamiku tanya.."Ma sakit tak?.. aku senyum dan geleng kepala"
Dia pun makan tengahari disebelahku...
Masa itu..ank ke duaku ada dirumah..manakala sulong disekolah.

Lepas packing barang2 untuk ke Hospital Kulim,  rasa berdebar2 sangat. Aku buat-buat relak..tapi dalam hati berdebar2...
Sapa tak takut bersalin... Tawakal kepadaNya...
Ok..nanti Aku cerita apa yang berlaku dalam wad bersalin... ^_^..
Tunggu tau..cerita selanjutnya...nak gosok baju anak pagi ni dan nak buat sarapan pagi...

Salam Sayang
Armawati Ariffin @ Precious Insyirah
~Unik & Ingin Jadi Luar Biasa~

10 September 2013

Bahaya Rokok Kepada Kesihatan

Asap Rokok Mengancam Kanak-Kanak
Perokok pasif adalah orang yang dipaksa menyedut asap rokok basi yang datang dari perokok. Kepekatan bahan kimia beracun yang terkandung dalam asap rokok basi adalah lebih jika dibandingkan dengan kepekatan asap disedut oleh perokok secara aktif. Anak-anak yang didedahkan pada asap rokok basi ini mengalami risiko lebih tinggi untuk mengalami pelbagai masalah kesihatan. Mereka cenderung untuk mengalami masalah seperti batuk, asma serta jangkitan paru-paru dan telinga.

Berikan Anak-Anak Anda Kehidupan Yang Sihat

Mereka mungkin terpaksa mengidap penyakit yang berpanjangan disebabkan terdedah kepada asap rokok basi. Mereka akan membesar dengan mempercayai merokok adalah satu tabiat normal. Daya fikiran mereka mungkin menjadi lembap dan akhirnya akan hidup sengsara. Jangan lakukan ini pada mereka.
Berhenti merokok - Kalau bukan untuk diri anda. Lakukan untuk anak-anak anda.

Asap Rokok Basi Memudaratkan Kanak-Kanak

  • Anak-anak anda begitu bernilai, mereka membawa kegembiraan dan kebahagiaan kepada anda.
  • Mengenangkan mereka akan membawa senyuman ke bibir anda.
  • Jagalah mereka, sayangi mereka.
  • Berikan anak-anak anda permulaan yang baik dalam kehidupan.
  • Pastikan kesihatan mereka terjamin dan masa depan mereka cerah.
  • Berhentilah meracuni mereka dengan asap rokok.
Rokok Mengakibatkan Mati Pucuk
  • Rokok mengandungi berbagai-bagai bahan bahaya termasuk nikotin.
  • Kebiasaan merokok menyebabkan penggantungan dan ketagihan nikotin.
  • Nikotin menyebabkan saluran darah ke zakar menjadi sempit dan tersumbat. Dengan itu nikotin mengakibatkan mati pucuk.
  • Kualiti sperma anda akan terganggu.
  • Kemampuan menghasilkan ereksi akan berkurangan dan nafsu seks akan menjadi lemah.
Hubungan Seks Anda Akan Terganggu
  • Hubungan seks adalah penting dalam kehidupan kita.
  • Ia membantu anda menikmati perkahwinan yang indah.
  • Selamatkan diri anda dari mati pucuk
  • Jangan biarkan diri anda menjadi mangsa nikotin.
  • Bertindak bijak, jangan merokok.
Fikirkanlah Tentang Pasangan Anda

Perkahwinan adalah titik permulaan bagi hubungan indah yang suci murni. Mati pucuk akan menyumbang kepada ketidakpuasan dan mengakibatkan keretakan rumah tangga.

Jangan pentingkan diri anda, berhenti merokok. Fikirkan tentang orang lain, fikirkan tentang pasangan anda.

Merokok Mengakibatkan Strok

  • Bahan kimia yang dibebaskan oleh asap rokok akan menjejaskan organ-organ dalam badan. Merokok menambahkan risiko penyakit berbahaya dan menyebabkan 10–12% dari kematian di Malaysia. Strok (Angin Ahmar) amat berkait rapat dengan tabiat merokok.
  • Kesan nikotin yang disebabkan oleh merokok merosakkan saluran darah.
  • Dinding salur darah akan menjadi tebal dan sempit, dan dengan itu aliran darah akan menjadi sukar.
  • Strok disebabkan oleh salur darah tersumbat di dalam otak.
  • Sebahagian badan anda mungkin akan lumpuh dan anda mungkin maut.
Kurangkan Risiko Anda Mendapat Strok
  • Merokok menambahkan risiko strok (Angin Ahmar).
  • Kurangkan risiko anda dengan berhenti merokok.
  • Jangan biarkan diri anda dan keluarga anda hidup menderita.
  • Bantulah diri anda.
  • Amalkan cara hidup sihat.
  • Jangan merokok.
Berhenti Merokok
  • Jangan merokok. Masa depan yang hebat menanti anda dan keluarga anda.
  • Lakukan aktiviti sihat seperti bersukan dan berhobi.
  • Hidup akan lebih bermakna jika tidak terjerat dengan ketagihan yang membazirkan.
  • Luahkannya dengan cara positif.
  • Bergiat aktif. Bebaskan diri anda dari belenggu ketagihan.
Rokok Mengakibatkan Serangan Sakit Jantung

Merokok sememangnya satu tabiat buruk. Malangnya 50% dari golongan lelaki di Malaysia merokok. Merokok merupakan faktor risiko utama bagi penyakit bahaya dan menyebabkan 10–12% kematian di Malaysia. Serangan sakit jantung adalah berkait rapat dengan merokok.

Sayangkan Jantung Anda

  • Merokok menambahkan risiko serangan sakit jantung.
  • Kurangkan risiko anda dengan berhenti merokok.
  • Jangan biarkan asap rokok membunuh anda.
  • Jauhilah diri dari asap rokok basi.
  • Belajarlah menyayangi jantung anda.
  • Jangan merokok.
Fakta Membimbangkan Akibat Merokok
  • 50% dari golongan lelaki di Malaysia adalah perokok.
  • Di Kuala Lumpur, nisbah antara perokok lelaki dan wanita di bawah umur 30 tahun adalah 5:1.
  • Kadar merokok dari golongan remaja dan wanita semakin meningkat. 25% dari pelajar sekolah berumur 15 tahun ke atas pernah mencuba merokok dan 70% dari kumpulan ini akan menjadi perokok apabila meninggalkan bangku sekolah.
  • 60-75% dari asap rokok akan disedut oleh orang yang tidak merokok.
  • Hanya 50% perokok akan dapat menjangkau umur 70 tahun.
  • Rakyat Malaysia membelanjakan RM1.5 bilion setiap tahun untuk membeli rokok.
Rokok Mengakibatkan Kanser Paru-Paru

Asap rokok mengeluarkan hampir 4,000 bahan kimia beracun dan 53 dari bahan kimia ini boleh mengakibatkan kanser. Merokok menambahkan risiko penyakit merbahaya seperti kanser paru-paru. Ia merupakan kanser paling kerap dialami golongan lelaki dan amat berkait rapat dengan tabiat merokok. Jika anda mengalaminya, peluang untuk sembuh amat kecil sekali.

Selamatkan Diri Anda Dari Kanser Paru-Paru

  • Setiap sedutan membawa padah.
  • Kenapa harus meracuni diri?
  • Jangan biarkan asap rokok merosakkan paru-paru anda.
  • Selamatkan diri dari kanser paru-paru.
  • Bertindak bijak, jangan merokok.
Keluarga Anda dan Orang Tersayang

Keluarga dan rakan-rakan anda pasti akan merasa amat sedih sekiranya mereka tahu bahawa anda sedang menderita akibat kanser paru-paru. Emosi insan-insan kesayangan anda akan terganggu apabila hidup anda menjadi hancur lebur di hadapan mata mereka. Kehidupan anda akan hanya berkisar pada keperluan perubatan yang membebankan.

Berhenti merokok - Kalau bukan untuk diri anda, lakukanlah untuk anak-anak anda.

Sumber:
InfoSihat

Uruskan tekanan Darah Anda

Mengapa Urus Tekanan Darah

Tekanan darah tinggi adalah faktor paling jelas bagi penyakit jantung. Apabila tekanan darah anda berada dalam julat yang sihat, anda akan mengurangkan tekanan pada jantung, arteri dan buah pinggang anda yang mana menjadikan anda lebih sihat lebih lama.

Periksa tekanan darah anda.Tekanan darah tinggi, yang juga dikenali sebagai hipertensi, bermaksud darah yang mengalir dalam arteri anda mengalir dengan daya yang terlalu tinggi dan memberi tekanan kepada arteri anda, meregangkannya melampaui hadnya yang sihat dan menyebabkan koyakan mikroskopik (koyakan halus). Badan kita kemudiannya bertukar kepada mod penyembuhan untuk membaiki koyakan ini dengan tisu parut. Namun malangnya, tisu parut ini memerangkap plak dan sel-sel darah putih yang boleh membentuk sumbatan, darah beku, dan arteri yang mengeras dan lemah.

Dengan mengekalkan tekanan darah anda dalam julat yang sihat, anda:
  1. Mengurangkan risiko untuk melampau regangkan atau mencederakan dinding salur darah anda.
  2. Mengurangkan risiko sumbatan yang juga melindungi jantung dan otak anda.
  3. Melindungi seluruh badan anda agar tisu-tisu anda mendapat bekalan tetap darah yang kaya dengan oksigen yang diperlukannya.

Apakah Akibat Tekanan Darah Tinggi?

Tekanan darah tinggi yang tidak terkawal boleh mencederakan atau membunuh anda. Ianya adakalanya digelar “pembunuh senyap” kerana ia tiada tanda. Lebih kurang 80% penduduk dunia pernah mendapat hipertensi dalam hidup mereka dan satu daripada tiga orang dewasa mempunyai tekanan darah tinggi, namun, ramai yang tidak menyedari mendapatnya. Tekanan darah tinggi yang tidak terkawal membunuh ramai orang dan mendatangkan huru-hara pada banyak mereka yang masih hidup dengan menyebabkan penyakit jantung dan angin ahmar (strok).

Sumbatan dan darah beku bermakna kurang darah dapat sampai ke organ-organ penting kita, dan tanpa darah, tisu-tisu mati. Itulah sebabnya tekanan darah tinggi boleh membawa kepada angin ahmar, serangan jantung, kegagalan buah pinggang, malah kegagalan jantung.


Apa Yang Boleh Saya Lakukan Untuk Mengurangkan Tekanan Darah Saya?

Ini satu berita baik! Tekanan darah tinggi adalah boleh diurus. Tidak kira tekanan darah anda adalah tinggi atau normal (normal adalah kurang daripada 120 mm Hg sistolik DAN kurang daripada 80mm Hg diastolic atau <120/80) pengubahsuaian gaya hidup di bawah memberi pelan hidup jantung-sihat yang hebat untuk kita semua.

Tambahan lagi, perubahan-perubahan ini boleh menurunkan tekanan darah anda tanpa menggunakan sebarang ubat preskripsi:

- makan makanan yang sihat-jantung, yang merangkumi pengurangan garam dalam makanan;
- menikmati aktiviti fizikal tetap dan mengekalkan berat yang sihat;
- mengurus tekanan, tidak mengambil alkohol, dan mengelak asap tembakau.

Sumber: eKesihatan

Turunkan Berat Badan Anda & Sayang Jantung Anda

Jika anda ada terlalu banyak lemak – terutamanya jika kebanyakannya pada pinggang anda – anda berada pada risiko yang lebih tinggi bagi masalah-masalah kesihatan seperti tekanan darah tinggi, kolesterol darah tinggi dan kencing manis. Dan anda tidak sendirian! Lebih 60% dari rakyat Malaysia adalah terlebih berat badan, dengan 50% dari jumlah itu berada dalam kategori obes. Statistik ini adalah mencemaskan kerana obesiti sekarang dikenalpasti sebagai faktor risiko utama dan sendirian bagi penyakit jantung.Turunkan Berat BadanBMI anda: Indeks jisim tubuh (BMI) menilai berat badan anda relatif kepada ketinggian. Ianya satu ukuran komposisi tubuh yang berguna kerana ia menghubungkaitkan lemak tubuh dalam kebanyakan orang. Jika indeks jisim tubuh anda ialah 25.0 atau lebih, anda akan mendapat manfaat dengan menurunkan nombor anda ke bawah 25. Jika BMI anda adalah 30.0 atau lebih tinggi, anda pada risiko jelas bagi mendapat masalah kesihatan jantung.

Mengapa Menurunkan Berat Badan Penting Untuk Kesihatan Saya?

Bayangkan membawa beg galas 10 kg sepanjang hari, setiap hari. Ia membebankan, samalah juga seperti berat badan berlebihan. Apabila anda membuang lemak berlebihan dan berat yang tidak diperlukan, anda mengurangkan beban jantung, paru-paru, salur-salur darah dan tulang-tulang anda. Anda memberikan diri anda pemberian untuk hidup dengan aktif, merendahkan tekanan darah anda dan juga membantu anda rasa diri lebih baik dan yakin.


Apa Yang Boleh Saya Buat Untuk Menurunkan Berat Badan?

Jika anda terlebih berat badan atau obes, anda boleh mengurangkan risiko anda untuk mendapat penyakit jantung dengan menurunkan berat badan dan mengekalkannya. Malah menghilangkan seserendah dua atau tiga kilogram boleh memberikan penurunan tekanan darah yang dramatik.

Ketahui keperluan kalori anda: Apabila merancang untuk menghilangkan berat badan, ianya penting untuk memahami apakah pengambilan kalori yang disarankan yang perlu bagi jantina, umur dan tahap aktiviti fizikal anda.

Kesan dan jejak kalori anda: Walau jika anda menjejak apa yang anda makan selama beberapa hari, anda akan belajar banyak tentang tabiat anda. Kira jumlah kalori makanan yang anda makan berbanding dengan kalori tenaga yang anda gunakan pada tahap aktiviti fizikal anda. Ianya adalah berkaitan dengan mengimbangkan kalori masuk dan kalori keluar, dan belajar merancang sewajarnya untuknya.


Sumber: Laman Kesihatan

Hubungi saya sekarang:
WA/SMS : 0126874142 Arma Ariffin
BLOG:
http://preciousinsyirah.blogspot.com/
Like My Page:https://www.facebook.com/pages/Precious-Insyirah-Wardrobes.

Utama penjagaan kesihatan, elak bawa maut ~Gout

Gout iaitu sejenis penyakit sendi, sering dianggap penyakit biasa yang tidak serius dan mengancam nyawa. Golongan berisiko tinggi menghidap penyakit itu ialah mereka yang berusia lebih 40 tahun. Pengumpulan asid urik, gemuk, tekanan dan kerosakan buah pinggang antara penyebab gout yang lazimnya lebih ramai dihidapi lelaki berbanding wanita.

Bagi mengurangkan kesan serangan gout dan menikmati kehidupan lebih baik, berikut disertakan 7 panduan yang boleh diamalkan bagi mengelakkan masalah gout.

1) Kekalkan hidrasi

Mengekalkan hidrasi dalam tubuh amat penting bagi semua orang dan bukan hanya tertumpu kepada mereka yang mempunyai penyakit gout. Badan manusia kebanyakannya terdiri daripada air dan air yang diperlukan bertanggungjawab mengepam toksin dalam badan dan membawa nutrien kepada sel tubuh.

Dalam kes berkaitan gout, asid urik yang berlebihan akan membina sendi yang menyebabkan serangan penyakit itu dikumuhkan dalam air kencing. Jadi, apabila tubuh terhidrat, ia mampu mengusir asid urik dengan kerap kencing supaya ia tidak akan terkumpul di dalam sendi.

2) Elak minuman keras

Alkohol akan menyumbang kepada masalah dehidrasi dalam badan. Apabila protein daripada yis di dalam bir dipecahkan ia akan tercipta asid urik. Serangan gout akan semakin serius jika berlaku dehidrasi. Banyak alkohol diperbuat daripada yis.

3) Elak beli ubat gout di kaunter

Ada beberapa jenis ubat-ubatan gout yang perlu dielakkan. Paling lazim dijual ialah aspirin dan diuretik iaitu ubat membantu membuang air daripada badan.

Aspirin dikesan boleh menyebabkan paras asid urik dalam badan menjadi tinggi dan boleh menyebabkan lebih banyak serangan gout. Diuretik pula berfungsi membuang air daripada badan. Cuma air yang sama bagaimanapun diperlukan untuk melupuskan asid urik yang berlebihan.

Jika doktor menasihatkan supaya pesakit mengambil aspirin dalam dos rendah setiap hari atau diuretik untuk masalah jantung, orang itu perlu terus mengambil ubat berkenaan kecuali mereka dinasihatkan untuk berhenti. Pesakit gout dinasihatkan menghapuskan penyebab gout untuk mengurangkan serangan.

4) Makan secara sihat

Makan dengan betul. Minum banyak air kerana ia sangat penting untuk pesakit gout. Ada diet khas untuk pesakit gout yang boleh mengurangkan beberapa jenis makanan yang mengandungi purine kerana bahan itu dipecahkan oleh badan sekali gus menyebabkan tahap asid urik meningkat.

Cara terbaik mengurangkan pengambilan daging merah, mengelakkan alkohol dan memakan banyak tenusu rendah lemak, buah-buahan dan sayu-sayuran. Apabila seseorang itu diserang gout, doktor akan memberikan diet gout lengkap untuk membantu mengelakkan ia semakin meningkat.

5) Mengekalkan berat badan

Satu perkara penting bagi pesakit gout ialah mengekalkan berat badan. Jika gagal menyebabkan jumlah asid urik dalam badan juga meningkat.

Mengekalkan berat badan yang sihat tidaklah sukar seperti yang difikirkan. Jika seseorang itu mengikuti semua panduan dan nasihat dalam senarai pemakanan sihat dengan betul, maka berat badan akan datang secara semula jadi. Cukup sekadar mengamalkan senaman sederhana, iaitu sesuatu yang juga baik untuk semua orang.

6) Rehat

Tidur cara pemulihan yang terbaik untuk tubuh. Mendapatkan rehat yang cukup adalah penting bagi penyakit gout kerana apabila tekanan meningkat ia akan membawa kepada lebih banyak serangan penyakit itu.

Pengamal kesihatan juga bersetuju walaupun kita tidak menguap atau mengantuk tetapi jika perlu tidur, mereka patut lakukannya bagi merehatkan dan meredakan tekanan lebih cepat.

7) Halia

Halia digunakan beribu-ribu tahun yang lalu untuk masalah sendi dan gangguan gastrousus.
Penyelidikan menunjukkan ia berkesan mengurangkan kesakitan dan keradangan apabila digunakan dari masa ke masa kerana ada banyak ubat-ubatan disediakan di kaunter perubatan.

Ubat-ubatan berasaskan halia boleh didapati dalam bentuk akar asli, serbuk mahupun dalam bentuk kapsul.

Sumber

Google+ Followers

Testimoni Shaklee

 

Shaklee Different

Shaklee Different

Ziarah Blogku