Social Icons

15 April 2014

PIH @ Darah Tinggi Ketika Hamil & Jenis-jenis PIH.


Tekanan darah tinggi semasa hamil juga dikenali sebagai pregnancy induced hypertension (PIH) ataupun hypertension semasa kehamilan. Tekanan darah tinggi semasa hamil boleh membawa kepada keadaan yang serius dipanggil preeclampsia juga disebut sebagai toxemia. Tekanan darah tinggi semasa  hamil menjejaskan kira-kira 6-8% di kalangan ibu hamil.
 

Jenis-jenis tekanan darah tinggi semasa hamil (PIH)

Hypertension kronik

Hypertension gestasi

Preeclampsia

  • Kedua-dua hypertension kronik dan hypertension gestasi  boleh menyebab preeclampsia keadaan yang teruk selepas kehamilan minggu ke-20. Ia boleh membawa kepada komplikasi yang serius untuk kedua-dua ibu dan bayi jika tidak dirawat dengan cepat. Gejala-gejala bukan sahaja termasuk tekanan darah tinggi (melebihi 140/90), ia juga memberi kesan kepada buah pinggang, otak dan organ-organ penting yang lain di dalam badan menyebabkan pengeluaran protein dalam air kencing.
  • Eclampsia akan berlaku jika preeclampsia tidak dirawat dengan segera dimana ibu mula mendapat sawan. Sekiranya tekanan darah darah menjadi terlalu tinggi, kemungkinan akan membawa kematian ibu dan bayi semasa hamil. Terdapat juga risiko stroke terhadap ibu sekirannya tekanan darah tidak dapat dikawal.
Sumber: Bayi Ibu.com

Berminat boleh hubungi saya sekarang:
WA/SMS : 0126874142 Arma Ariffin
BLOG:
http://preciousinsyirah.blogspot.com/
Page:https://www.facebook.com/pages/Precious-Insyirah-Wardrobes
COD : Sekitar Kulim High Tech, Taman Kenari dan Sekitar Taman Selasih
Jaminan saya untuk anda:
1) FREE Consultation dan After Sale Service (bimbingan exclusive dari saya)
 



No comments:

Post a Comment

Testimoni Shaklee

Testimoni (47)
 

Shaklee Different

Shaklee Different

Ziarah Blogku