Social Icons

06 March 2013

Nak Tahu??? Tanda Badan Anda kekurangan KALSIUM!!!!

Sebelum itu .cuba lihat kartun tersebut...

Antara Tanda-Tanda Kekurangan Kalsium:
  • Otot & Saraf:
  • Kebas dan rasa yang mencucuk keliling mulut, jari-jari tangan dan kaki.
  • Kejang otot
  • Wheezing(pernafasan berdehit)
  • Susah menelan
  • Suara berubah akibat laryngospasm
Saraf:
- Mudah marah, terjejas keupayaan intelektual, kemurungan, dan perubahan personaliti
-Letih
-Sawan
- Lain-lain pergerakan yang tidak terkawal

Jantung
- Sesak nafas
- Tanda-tanda lemah jantung...cepat penat

Kulit
- Rambut kasar
- kuku rapuh
- Psoriasis (sakit kulit)
- Kulit kering

Lagi Tanda-Tanda Kekurangan Kalsium:
  • Kekejangan atau kram otot
  • sukar/susah nak tidur
  • Perasaan berdebar2
  • Eczema-penyakit kulit
  • Rapuh kuku
  • Sakit Sendi
  • Tekanan darah tinggi
  • Gigi reput
  • Paras Kolestrol timggi
  • Kebas-kebas kaki dan tangan
  • Rheumatiod arthritis
  • Rickets

Mengikut kajian pengambilan Kalsium adalah paling baik jika diambil bersama dengan dengan Magnesium. Penyerapan Kalsium akan jadi paling baik dengan kehadiran Magnesium. Kekurangan Magnesium memberi kesan kepada kemampuan tubuh mengawal penggunaan Kalsium. Pengambilan Kalsium dan Magnesium yang tidak seimbang juga boleh menyebabkan penyakit batu karang.

Perasan tak bila orang cakap pasal OsteMatrix (Kalsium/Magnesium), mesti akan cakap, mudah untuk tidur lena dengan kalsium? Mestilah kena perasan sebab dengan kehadiran MAGNESIUM, satu-satunya mineral yang diperlukan oleh setiap sel di dalam tubuh kita ni. Mudah untuk tidur dan tidur dengan lena sebab otot-otot dapat rehat, semua dah release dah pastu bangun pagi pun rasa segar sihat aja. Bertenaga, mengurangkan risiko kanser. Memang terbaiklah.

 Info terbaru daripada Product Workshop oleh Shaklee baru-baru ni,

"Kenapa mesti ambil Kalsium yang mengandungi Magnesium?"

Tulang-tulang rangka kita ni ibarat bank, jadi kita perlukan calcium sebagai simpanan untuk penuhkan akaun bank kita. Takkan lah kita ada akaun tapi dalam tu takda simpanan. Pelik gamaknya kalau takda simpanan, kan??? Jadi Magnesium ni, ibarat aplikasi m2u, cimbclicks, atm machine dan para pekerja bank yang tolong proses duit simpanan kita tu. Jadi Magnesium berfungsi sebagai "TRANSPORTER". Tanpa magnesium, Kalsium tak dapat diangkut dalam darah kita dengan efektif. Jadi kalau kurang magnesium, adalah kawasan-kawasan dalam badan tulang temulang kita ni yang Kalsium tak dapat nak sampai.


Oleh itu, sangatlah penting untuk pastikan bila nak pilih supplement Kalsium tu, kena pastikan mesti ada Magnesium sekali. Kalau hanya Kalsium semata-mata, lebih baik duit uols disimpan kat dalam bank simpanan Maybank, Cimb je :P Tak nak amek supplement Kalsium? Jadi kena pastikan uols minum susu, produk-produk tenusu untuk memastikan body uols tu dapat faedah kalsium. Pastu kena pastikan juga diet harian tu mengandungi cukup keperluan magnesium. Kalau tak, jadilah macam kekanda Ali Baba, REPUT TULANGGGGG.



kt: Umi Nazrah

No comments:

Post a Comment

Google+ Followers

Testimoni Shaklee

 

Shaklee Different

Shaklee Different

Ziarah Blogku