Social Icons

21 December 2012

Vitamin Sintetik @ Vitamin Semulajadi??? (Siri1)

Vitamin...vitamin..vitamin....
Sebelum itu..mari kita baca, ungkapan yg biasa kita dengar di sekeliling kita...
“Alah, vitamin mana2 pun sama aje. Mahal ke, murah ke, yang free lagi baik!”
“Vitamin sintetik ke, semulajadi ke, sama je jenis vitaminnya..”
“Yang vitamin semulajadi tu sama je buatnya dengan vitamin biasa”
“Makan je vitamin apa2..”
“Kalau vitamin sintetik tu tak bagus, mesti lah diorang tak jual”

Sebenarnya, tanggapan di atas adalah tidak betul sama sekali. Tak bagus maka tak jual? Saya nak tanya, rokok tu bagus ke? Kenapa merata2 kedai jual rokok?
Ramai antara kita tak dapat appreciate kepentingan vitamin semulajadi dan bahaya vitamin sintetik, mungkin sebab kita tak tahu pun vitamin tu ada yang sintetik, ada yang semulajadi.
Macamana nak faham perbezaannya?
Sebelum tu, vitamin ni boleh dibahagikan kepada 3 kategori: sintetik, organik & semulajadi.

Analoginya seperti dalam gambar.

Vitamin Sintetik atau Vitamin Semulajadi? Pilihan di tangan anda..
Mengapa semulajadi/natural?
1. Enzim tidak alami perubahan melampau dalam pemprosesan oleh haba yang tinggi dan pelarut kimia yang keras.
2. Tidak menggunakan pengisi dan p...
engikat yang keras yang menghalang penyerapan nutrien.
3. Penyediaan bahan mentah dari sumber semujadi yang berkualiti.
4. Imbangan semulajadi dikekalkan sebaik mungkin.
5. Semulajadi adalah bio-kedapatan dan disimpan dalam tisu badan lebih lamaberbanding sintetik..
6. Semulajadi lebih mudah ditukarkan oleh badan bagi menjalankan kepelbagaian fungsinya.

Mengapa elakkan sintetik?
1. Tidak digunakan sepenuhnya oleh tubuh-struktur enzim tubuh kita adalah untuk semulajadi bukannya makmal.
2. Percubaan untuk memadankan (match) enzim tubuh badan kita dengan vitamin sintetik ialahseumpama memadankan tangan kanan kita dengan sarung tangan kiri.
3. Semulajadi lebih aktif dari segi biologi berbanding sintetik-42% lebih berkesan dari sentetik.

Bagaimana mengenal SEMULAJADI atau SINTETIK?1. Melalui pembacaan label - huruf "I" bagi tiruan dan "d" bagi semulajadi.
2. Melalui perkataan "ko-faktor" seperti "bioflavinoids" atau "biogradable",
3. Melalui kehadiran pek "silika gel" dalam bekas- menandakan ianya sintetik.(jadi pastikan botol2 vitamin yg anda beli tiada silika gel)
4. Rujuk Shaklee Food Supplement -A consumer Reports by Editors of Research Institute of Preventive Health Care
See More..

Credit to :http://vitaminsemulajadi.com

No comments:

Post a Comment

Google+ Followers

Testimoni Shaklee

 

Shaklee Different

Shaklee Different

Ziarah Blogku